Foredrag og workshop med Ragne Sigmond

Då har vi hatt storfint besøk av Ragne Sigmond som har gitt oss ei fantastisk helg sammen.

Foto: Cathrin Flate Reiten

Ragne er kjent for sin lysmalings teknikk av mennesker og natur. Ho er fra Norge men bosatt i Danmark der ho underviser på kunstskolen, denne helga har ho tatt turen til Skodje fotoklubb for å holde foredrag og workshop.  Ragne hadde en krativ oppvekst men interessen for foto kom når ho fant farens gamle kamera, ho bjyndte videre å jobbe i fotobutikk i håp om å lære meir, og der fikk ho høre om Medieskolen i Danmark som ho vart uteksaminert fra i 2003, der er også der ho underviser i dag. Ragne er en viktig bidragsyter til fotografier i den 500 siders lange boken om komposisjon ``LOOK, skrevet av Rudi Hass. Ho viser oss bilder fra boken og historien og teknikkene bak noen av bildene.

I 2017 mottok hun fotografiprisen i Norge.

Som vi fikk sett mange eksempler på så tar Ragne ibruk sin kreativitet med hjelp av tekstur, i form av papp, tekstiler, plast og for det mer uvanlige: fisker og bleksprut... ja du hørte riktig, her var det ingen grenser for kvar kreativiteten tar ho, og resultata vart fantastiske. Ho har vunnet best in class i kategorien kreativt portrett 3 år på rad. Det skal heller ikkje store plassen til for å få fantastiske bilder av lysmaling, ho viser opptak fra bilder ho har gjort forran peisen med lysmaling av blomster og gresskar. Andre motiv har ho tatt av personer i små rom og blomster i akvarrium.

Under corona måtte ho tenke nytt da modeller ikkje var å få tak i, då gikk turen ut i naturen og ho begynnte å lysmale trær, åkrer, skog og annen natur. Og du kan finne ho i skog og mark med ei lommelykt i bekmørket, der du ikkje ser kva ho driv på med før det avdukes på kameraskjermen. Et nytt kapittel startet da sonen fikk diabetes, der har ho hatt et ønske om å skape noe vakkert ut av en vanskeleg situasjon. Tatt vare på utstyr, demontert det, og skapt noen orginale og vakkre bilder som ho håper kan bringe smil og undring til dei som ser dei på ei sjukehus avdeling en dag.

I dag er ho igang med et spennande bok prosjekt som ho delte med oss, men som ikkje ho har offentliggjort enda, det vi kan sei er at det er mange sterke historier og kreative bilder, så hold augene åpne for navnet hennes framover.

Siden vi også skal ha workshop dagen etter foredraget går ho gjennom litt om kamera innstillinger, utstyr og valg av lommelykter til kvart bruk.

Tror vi alle er klare for å teste dette sjøl etter et inspirerande foredrag.

Workshop Lørdag 28.0kt

gjengen møtes på Gomerhuset kl 11, vi starter med å gå over lommelyktene våres, sjå kva som passer og kva som må utbedres. Bakepapir og gorilla tape blir brukt som defuser og trakt.

Vi setter opp stasjoner, Cathrin og Ragne har lagt utover props (kjoler, kroner, blomster, stoffer og annet gøy) Ragne gir oss en gjennomgang der ho viser kamera innstillinger, arbeidsflyt og korleis tenke på plassering av lyskilda.

Nå er vi alle spente på å kome igang, vi deler oss inn i grupper med kvar vår modell og finner ideer og poseringer sammen. Vi setter opp kamera, medan vi bytter på kven so prøver seg på lysmalinga. Vi ser også at det er stor forskjell på utrykka i bilda berre med at kamera står noen cm i forskjellige vinkler. På ei lysmaling så er ingen av bilda like, veldig spennande å sjå kva lys og skygger ha å si for uttrykket.

Mykje fliring, mykje feiling, mange lysslanger og en god dose tolmodigheit. Medan Ragne går rundt kommer med tips og triks vi kan prøve. Vi rullerer på modellene en gang å får prøve nye ting.

Tida går uvanlig fort å når lyset blir slått på kl 16 så har vi knapt nokk merket at tida har løpt avgåre. Ragne avslutter med et fellesbilde før vi avslutter ei fantastisk bilde helg.

Gleder oss til å sjå mange spennande bilder fra medlemane våre framover.

Vi takker for denne lærerike helga, håper alle har kost seg og fått ny inspirasjon i mørketida framover.

/Ann Helen