På vei mot messehallen.

Martin og jeg (i bakgrunnen) ved utstillingen til Orsolaya Haarberg.

Et svindyrt måltid...

Egil og Canon.

May Iren på Operataket.

Fotomessen ble i år arrangert for sjette gang. Tidspunktet var første helgen i mars, og vi var seks medlemmer som dro nedover: May Iren, Aleksander, Martin, Egil, John og jeg.

Målet til Fotomessen er å skape en naturlig møteplass for fotoentusiaster fra hele landet. I dagens samfunn er amatørfotografen hvem som helst. Alle har et kompaktkamera, digitalkamera og/eller et mobilkamera. Fotomessen byr blant annet på utstillinger og foredrag, og visjonen er å bli en av de ledende messene i verden innen bildekommunikasjon.

Når man først drar til Oslo kan det jo være greit å bruke hele helgen der, så fire av oss tok flyet fra Vigra allerede fredag morgen. Vi sjekket inn på Thon Hotel Astoria, et hotell som ligger midt i smørøyet med gangavstand til det meste. I nydelig vårvær var det deilig å bare rusle rundt i byen, se på folkelivet og nyte tilværelsen :) Senere på dagen møtte vi dessuten Daria for å diskutere workshopen litt nærmere. Det ble en rolig dag, og etter å ha spist sen middag på en av byens kinarestauranter, tok vi kvelden for å lade opp til messa.

Lørdag var det tidlig opp igjen for å ta toget til Lillestrøm. Et enormt messeområde med bare foto...utstyr, utstillinger og foredrag...timene ble mange. Messa har noe for de fleste, men Nikonstanden var kanskje en av de mest populære...det var flere som bare måtte teste forskjellig der... ;) I tillegg til å se på diverse utstyr og bøker, så fikk vi også med oss foredraget til Tom Schandy, naturfotografen som reiser verden rundt på jakt etter blinkskudd av ville skapninger...det må vel kunne kalles en drømmejobb... :) Vi fikk se utstillingen “Ville blikk”, bilder som publiseres i artikler og bøker, både i Norge og resten av verden. Av de andre utstillingene husker jeg best de fantastiske naturbildene til Orsolaya Haarberg, men der var mye annet bra også.

Etter å ha sett det meste som var å se, dro vi tilbake til Oslo. Litt fotografering, prat, avslapping og en rask dusj, så var vi klare for en kveld på byen sammen med Daria og min søster...god mat og drikke og hyggelig selskap gjorde sitt til at det ble en herlig kveld :)

Søndag spiste vi sen frokost, før vi sjekket ut av hotellet og dro til Gardermoen. Det var en trøtt gjeng som satte seg på flyet hjem etter en veldig kjekk helg i hovedstaden :)

Mye av poenget med slike turer er det sosiale og det å bli bedre kjent med hverandre. Vi var bare seks denne gangen, men kanskje blir vi flere neste år? Turen kan i alle fall absolutt anbefales :)

Mer om fotomessen finner du her.

Foto: John Colbensen Tekst: Monica Vatnehol