Portrett og lyssetting

Vi har nettopp hatt en fantastisk langhelg med fotomorro, og helga startet med klubbmøte der Cathrin og Geir tok føre seg portrettfotografering og lyssetting.

Cathrin starter kvelden med å ta oss gjennom sin prosess for ei vellykka portrett fotografering, som startet med å legge en plan om kva bilde ho ønsker. Snakke med modellen om kva klær, sminke og smykker som skal ver på. Er det andre ting å tenke på som hår, hud solskille? Alle sånne ting blir avtalt i første omgang. Ikkje ver redd for å by på deg sjøl, det er stor forskjell på å ta bilde av en voksen person og barn om korleis en er mot modellen, bygg tillit og ver sjølsikker. Lær modellen å kjenne, ikkje alle er komfortable forran kamera i starten.

En gjennomgang på utstyr som trengst, lys (bli kjent med det du har) enten det er naturliglys , reflektor eller studio blitzer. Bakgrunner, ho har tatt med en popup bakgrunn ho sjøl bruker en del, men her kan en også ver kreativ å finne gardiner, murvegger og andre ting som kan gi interessante bakgrunner. Objektiv velg et ut fra utrykk en ønsker men objektiver som 85, 105, 135mm gir best gjenngivelse av ansikts form.

Videre får vi sjå bilder som viser oss forskjellige poseringer, kva en skal sjå etter for å få uttrykket du er på jakt etter. Her går ho gjennom ansikt, øyner, hender, armer og kroppsholdning. Godt forklart med visuelt forstålige bilder. For dei som ikkje kjenner utrykket catchlighet så forklarer ho dette bra. Det er lyset som blir reflektert i øynene for å skape dybde og liv i ansiktet.

Til slutt forteller ho litt rundt etterbehandlingen av bilda i lightroom og photoshop, viser litt før og etter bilder og noen kreative løysinger på ellers ``kjedlige`` bilder.

Mykje god kunnskap her å er det noe du lurer på så er Cathrin ikkje vansklig å spøre om tips.

Geir fortsetter der Cathrin slapp om litt teori bak lys, og går gjennom dei forskjellige lystypane som er å få tak i og kva bruk dei er til. I kveld hadde han også tatt med en del av utstyret sitt inkludert sin datter til å stå litt modell meder han viser korleis lys virker.

Vi samlest rundt får å sjå kva forskjeller det blir i utrykk på bildet etter kva lyskilde som blir brukt. Tester først kun med front, så legger til belyst bakgrunn, så baklys. Viser oppsett på styring av dei forskjellige blitzane, justering av styrke og avstand. Bruk av kameramontert bliz sammen med blizer rettet mot taket blir også vist eksempler på og kva områder dette blir best i.

En lærerik kveld med høgt kunnskapsnivå, bra oppmøte og engasjerte medlemmer fikk stilt spørsmål. Fikk du ikkje med deg kvelden men er nyskjerrig så er det nok berre å spør Cathrin og Geir om kva en du lurer på.

Takk for flott undervisning, og takk for bra oppmøte.

/Ann Helen